DRM, a buyer's burden

Door Ed_L op zondag 31 mei 2009 22:27 - Reacties (20)
Categorie: Gaming, Views: 5.057

Wie herinnert zich de eerste kopieerbeveiligingen nog? Het spel vroeg je bij opstarten om de handleiding open te slaan en een woord op te zoeken.
Turn your manual to page 15. Please enter the second word of the first sentence on that page.
Het waren hilarisch amateuristische tijden, maar man wat mis ik het. Indertijd leek het wel of niemand ooit software kocht en met het kopiëren van de floppies waar het betreffende spel op stond, werd ook meteen een duplicaatje van de handleiding gemaakt. Later werden er ook echte softwarebeveiligingen ingebouwd, die het kopiëren van de dragers voorkwam. De meesten daarvan waren vrij eenvoudig te omzeilen en ik heb dan ook vaak zat mijn eigen naam in de credits van een spel voorbij zien komen.

Er is sindsdien veel veranderd. Games zijn big business geworden en met de komst van het internet zijn we voor warez niet langer aangewezen op de gamescollectie van de buurjongen en het schoolvriendje. De combinatie van die twee factoren heeft ertoe geleid dat anti-piracy maatregelen een hot item zijn geworden. Verschillende uitgevers zijn inmiddels met allerlei oplossingen gekomen om het illegaal verspreiden van hun games tegengegaan. De vraag is echter of ze wel effectief zijn?

Ook ik was een fervent downloader van games. Toen ik in 2002 voor het eerst de beschikking had over een breedbandverbinding, ging er met Emule een wereld voor me open. Geen release werd door me overgeslagen en ik had de meeste games al uitgespeeld voor ze in de winkel lagen. Toch knaagde het aan me, want ik realiseerde me dat er tegenover mijn spelplezier het harde werk van een programmeur stond. Ik begon de games die ik echt goed vond na het downloaden ook gewoon in de winkel te kopen. Sinds drie jaar heb ik ook mijn laatste downloadactiviteiten gestaakt; mijn 'goede' ik heeft gewonnen... YEAH!

Toch bleek al snel dat het kopen van games ook zo z'n problemen met zich meebracht. Om te beginnen ben je zo ongeveer verplicht om de originele disk in de drive te stoppen als je wil spelen. Niet alleen een vervelende extra handeling, maar de trage reacties van een optische drive en het geluid tijdens opspinnen van de disk zijn verre van prettig. Daarnaast heeft het me ook al eens een game gekost (R.I.P. Gothic3) omdat de disk beschadigd raakte toen ik hem bij het wisselen uit mijn handen liet vallen.
Een andere maatregel is de online activatie. Op de dag van release van je langverwachtte game sta je 's ochtend vroeg in de winkel om hem te kopen. Al twee weken lang moet je op het internet lezen hoe de downloaders hem al bijna grijs hebben gespeeld, maar nu is het jouw beurt. Thuis installeer je de game zo snel mogelijk en komt in het activatiescherm.... zijn de servers overbelast! De extreme versie hiervan zijn de games die bij elke start contact moeten maken met een server. Je zou maar een paar dagen zonder internet zitten. En wat gebeurt er als de uitgever over de blommen gaat (niet ondenkbaar in gamesland)? Je hebt toch eerlijk betaald, waarom dan nog dat wantrouwen?
Het superlatief in deze rant is toch wel de DRM technieken die toegepast worden. Enige jaren geleden was er al ophef over Starforce, een kopieerbeveiliging die rond 2006 behoorlijk populair was bij uitgevers. Het tooltje installeerde zichzelf ongemerkt en bleef op de achtergrond actief. Daarbij ontregelde het bij veel gebruikers de werking van CD/DVD-branders en software, zorgde voor spontane reboots, BSODs, etc. Even een uninstall van de betreffende game zorgde er niet voor dat ook Staforce van je systeem verdween.
Starforce is inmiddels weer verleden tijd, maar we hebben een waardige vervanger: SecuROM. Deze tool wordt onder andere gekoppeld aan titels als BioShock, Mass Effect en Spore. Beperkingen in aantallen installaties en activaties, in combinatie met bekende SecuROM problemen als het niet meer werken in combinatie met virtuele drives, zorgde voor veel ophef onder gamers. Nee, laat me dat anders stellen: onder betalende klanten!

Het wordt de eerlijke klant niet makkelijker gemaakt. Ik begrijp dat de industrie hun belangen willen beschermen. Dat is niet meer dan terecht! Er worden grote verliezen geleden door piraterij, al zijn ze niet zo groot als de industrie wil voordoen; niet elke download is immers een gemiste verkoop. De manier waarop de industrie op dit moment met de betalende klant omgaat is echter schandalig. Ik wordt beperkt in de (legale) manier waarop ik mijn game wil gebruiken en zo worden mijn rechten geschonden. In de film- en muziekindustrie is het overigens niet anders. Je kunt geen film in je DVD-speler steken zonder dat je eerst verplicht moet aanzien hoe je vergeleken wordt met een autodief en de stichting thuiskopie probeert zo krampachtig elke datadrager te laten belasten dat ik me afvraag wanneer A4 papier aan de beurt is. En dat terwijl de thuiskopie een in de auteurswet geregeld recht van de eindgebruiker is.

Hoe het dan wel moet? Ik weet het ook niet exact, maar ik heb wel wat ideeën. Zo zou men de klant kunnen belonen. Een online activatie die extra downloadable content vrijgeeft, bijvoorbeeld. Ook zou de prijs goed omlaag kunnen. Het zal niet voor het eerst zijn dat je in vijf uurtjes door je peperdure game heen wandelt. Dat schrikt klanten af. Ook moet men de lekken in de eigen productielijn onderzoeken. Games die weken voor de release al te downloaden zijn, komen toch niet bij de klant vandaan.

Ik hoop dat we in de toekomst wat verbeteringen gaan zien. Tot die tijd vermaak ik me wel met wat titels uit de budgetbak, want deze zomer brengt voorlopig op PC-game gebied nog helemaal niets.
Het was weer een hele zit. Bedankt voor je tijd!


Deze periode aangeschaft... waterkoelingsspulletjes:
Swiftecht MCP355
XSPC resotop
Thermochill PA120.2
TFC Xchanger 120mm
Swiftech Apogee GTZ
D-tek Fuzion GFX v2
5x Scythe S-flex F 1600RPM
Scythe Kaze Master Ace

Volgende: Heeft NVidia nog wel een toekomst? 10-'09 Heeft NVidia nog wel een toekomst?
Volgende: Het handtasje en de videokaart 03-'09 Het handtasje en de videokaart

Reacties


Door Tweakers user WeeJeWel, zondag 31 mei 2009 22:38

Zoals je al zegt, de koper belonen. Dit gebeurt dus al met online multiplayer. Alleen heb je hier een serial voor nodig. Maar een serial kun je verspreiden. En hoe voorkom je dat? Juist, beperking van installaties.

Argh.

Koop de game gewoon, zet hem in de kast en download de securomvrije versie :)

Door Tweakers user Ruudjah, zondag 31 mei 2009 22:49

Ik probeer software met DRM zoveel mogelijk te vermijden. Helemaal kan niet, dan moet je die extreme linux distro pakken met alléén GPL software. Zelfs daar zit nog DRM in.

Overigens heb je helemaal gelijk. De nette klanten worden de dupe voor iets wat een probleem is van de industrie zelf. Datzelfde zi je in de andere kant van de entertainment branche zoals video, muziek en boeken. Ook daar krijg je als betalende consument media met DRM, terwijl als je niet betaald gewoon goede kwaliteit media krijgt zonder DRM.

PS: tip: probeer blogposts op één onderwerp te houden

[Reactie gewijzigd op zondag 31 mei 2009 22:49]


Door Tweakers user Ed_L, zondag 31 mei 2009 22:55

Ja, ik heb wat meer uitgewijd dan de bedoeling was. De volgende keer beloof ik plechtig een single-threaded post te maken! ;)

Door Tweakers user mithras, zondag 31 mei 2009 23:16

Wat ben ik blij met mijn Xbox 360 console :)

Uiteraard zitten bij consoles ook kopieerbeveiligingen ingebouwd. Toch blijft het spelen van een spelletje op en console een stuk eenvoudiger dan met een pc. Natuurlijk valt een deel van de spellen af die wel voor pc beschikbaar zijn, het voordeel met een console weegt daar imho niet tegenop.

Geen gezeik met installatie, geen extra troep installeren en wanneer Microsoft naar een andere (of nieuwere) console overstapt kan ik nog steeds al mijn spellen spelen. Voor mij niets anders meer dan spelletjes spelen op een console!

Door Tweakers user Colan, maandag 1 juni 2009 00:09

een platform als steam vindt ik helemaal geweldig, gratis weekenden spelen, aanbiedingen en kortingen, een kans voor obscure gamemakers om hun product op de markt te zetten voor een leuke prijs...en dat vanaf elke locatie

*denkt met weemoed terug aan een gekopiëerde Warcraft 1 (van Twilight geloof ik) met de handleiding in PDF waar de paginanummering niet van klopt*

Door Tweakers user Stoney3K, maandag 1 juni 2009 00:24

Ik ben juist geen console-gamer. Tuurlijk heb je met consoles minder problemen met DRM, maar je mist ook de lol van naar LAN-parties gaan en kunnen spelen met toetsenbord en muis. Het gros van de spellen die ik speel zijn toegespitst op multiplayer, en op dat vlak loopt de PC nog grotendeels aan kop.

Door Tweakers user Ed_L, maandag 1 juni 2009 00:28

Ik ben zelf ook absoluut geen console-fan. Vroeger (NES/SNES) wel, maar ook qua games is het nu een pot nat. Bovendien hou ik erg veel van RPG's en RTS, dan zit je bij de pc goed. En de prijzen van console games zijn nog een stuk hoger ook...

Steam lijkt een goed alternatief en ik ben ook best tevreden over de dienst. Het enige punt is dat de spellen net zo duur zijn als in de winkel, terwijl je met steam veel minder kosten hebt als distributeur! Geen voorraden, winkelpanden, personeel...

Door Tweakers user boe2, maandag 1 juni 2009 00:32

Hoe het dan wel moet?
Ik stel voor dat je GoodOldGames eens bezoekt. Een site waarvan ik een enthousiaste fan ben vanwege hun verspreidingsmethode: Namelijk volledig DRM-loos.
Je koopt er een spel en dat komt vervolgens in je persoonlijke library terecht vanwaar je het dan zoveel opnieuw kan downloaden als je wil. Enkel indien dat nodig is natuurlijk, want er zitten NIETS van restricties of checks op de installatiebestanden die je downloadt. Dat gecombineerd met een meer dan democratische prijs en garanties dat het op recente besturingssystemen werkt (het gaat hier immers om gameklassiekers) zorgt ervoor dat ik met veel plezier mijn geld bij hen uitgeef.

Door Tweakers user Evilbee, maandag 1 juni 2009 09:59

@Boeboe: Wat een geweldige site! Ik denk dat mijn creditcard-rekening deze maand wat hoger is dan normaal ...

Door Tweakers user Svennetjee, maandag 1 juni 2009 10:00

Dé oplossing? Gooi prijzen omlaag, en zorg dat mensen geinformeerd worden over de kosten van de game e.d. Zorg dat dat schuldgevoel er echt komt. Want kom op zeg, even de hoofdprijs van ca. ¤60,- vragen voor een game terwijl dat grafisch niks bijzonders is en de singleplayer nog een 6 uur duurt? Én voor de échte kopers er een enorm beperkende beveiliging opzetten die binnen no-time toch wer gekraakt is?

Om elke game te kopen die je zou willen spelen, is onbetaalbaar. De kloof tussen gratis en ¤60,- is gewoonweg te groot. Maak je games hooguit ¤40,- daarentegen, dan wordt de kloof al kleiner.. Dan worden al meer gamers over de streep getrokken. En dan volgen er automatisch meer.. Want als ik een game de moeite waard vind en gekocht heb, terwijl mijn vriend hem net zo geweldig vindt maar hem illegaal speelt, daar kan ík wat van zeggen. Dat de game niet zo duur is en dat je aan je geld dubbel en dwars plezier beleeft...

Maar zolang ze elke pirated game nog als verloren verkoop beschouwen en tegelijkertijd die woekerprijzen blijven vragen, én de echte kopers het gameplezier belemmeren weet ik wel waar ik het grootste deel van mijn games vandaan haal.

-Svennetjee

P.S. Mócht een game zijn geld wél echt waard zijn (denk aan CoD4 o.a.) ben ik er natuurlijk niet vies van hem te kopen.. ;)

Door Tweakers user Tim_bots, maandag 1 juni 2009 10:08

Wat natuurlijk ook nog een mogelijkheid is is dat de uitgevers al "pirated" versies gaan maken. Deze "pirated" versies zijn dus gratis te downloaden (eventueel na gratis registratie) en vervolgens volledig te spelen. (Misschien wel volgens het concept van GoodOldGames zoals Boeboe hierboven aangeeft)

Het nadeel van deze versies is dat er redelijk wat reclame in zit gestopt waarmee de uitgever alsnog zijn inkomsten binnenkrijgt.

Mocht je naar verloop van tijd die reclame spuug zat zijn dan is het mogelijk om tegen een (gereduceerde) prijs de game alsnog volledig te kopen. (De prijs wordt gereduceerd naar gelang de hoeveelheid reclame die je hebt gezien).

Door Tweakers user H!GHGuY, maandag 1 juni 2009 10:30

en de stichting thuiskopie probeert zo krampachtig elke datadrager te laten belasten dat ik me afvraag wanneer A4 papier aan de beurt is.
Dat is al zo, maar dan op de kopiemachines en niet op het papier zelf.

Door Tweakers user Ed_L, maandag 1 juni 2009 10:42

De site van Good old Games die boeboe aanhaalt is natuurlijk geweldig. Ik volg hem al sinds de aankondiging. Het is een fantastisch initiatief om oude titels niet veroren te laten gaan, maar heeft weinig tot geen invloed op de current gamesmarkt.

Initiatieven als Steam en de EA downloadstore hebben potentie, maar zijn te duur.

Ik koop inmiddels games pas een half jaar tot een jaar na release bij online winkels. Dan liggen de prijzen pas op een acceptabel niveau.

Door Tweakers user Bart Brinkman, maandag 1 juni 2009 23:59

Ik zag vorige week nu ook de eerste nieuwe game voor het eerst met EUR 59.95 op Steam (Prototype). Ze snappen het werkelijk waar echt voor geen meter (dat idee had ik trouwens al toen ze met omgezette prijzen aankwamen; daarvoor nog wel flink wat spellen via Steam aangeschaft). Distributiekosten zijn bijna nul, of kunnen dit heel goed zijn (dit is uitgerekend de gelegenheid om Bittorrent in te zetten), en dan dus nog voor de volle mep (of meer) aanbieden?!

Ik merk zelf dat ik het voor meer dan EUR 30 sowieso niet meer doe (een zeer hoge uitzondering daargelaten), en ik ben zo verschrikkelijk vaak teleurgesteld nadat ik ruim EUR 60 voor een Xbox 360 spel heb neergelegd (zeg... zeker de helft van alle aankopen).

Nu heb ik altijd al games gekocht (al vanaf de tijd dat het om, belachelijk, 100 gulden ging), maar pak hem beet de laatste zes jaar doen ze niet echt veel moeite om het de eerlijke consument makkelijk te maken. De downloader wel; die speelt hem vaak eerder, en gewoon beter (dus niet bloated, gezooi met activatie, cd in de drive, conflicten hardware of applicaties, of wat dan ook). Het is jammer dat die paar uitgevers die het tegenwoordig aandurven DRM-vrij te publiceren, het met zulke slechte spellen doen.

Door Tweakers user Blokker_1999, dinsdag 2 juni 2009 08:34

Bart, jij snapt het niet. Heb je al eens gekeken wat de ontwikkeling van een spel kost? Hoeveel mensen er aan meewerken? Hoeveel manuren er in gaan? En dan daarna nog eens de kost voor de promotie van het spel, want een spel mag nog zo goed zijn, als niemand het kent word het ook niet verkocht. De omzet van de gameindustrie is deze van de filmindustrie voorbijgegaan, en met de onkosten gaat het dezelfde kant op.

En net als bij films zakken ook bij games de prijzen na verloop van tijd. Wil je niet de volle pot betalen, wacht dan een half jaar.

Wat DRM in het algemeen betreft, ik denk dat DRM aan zijn laatste jaren toe is. De muziekindustrie heeft DRM al overboord gekieperd. Ook de gameindustrie zet de eerste voorzichtige stappen. Blijft enkel de filmindustrie over, maar als je bekijkt hoeveel geld AACS gekost heeft, hoeveel vertraging dat het heeft meegebracht voor zowel HD-DVD als BD en hoe relatief snel het gekraakt is geweest dan kan ook die industrie niet anders redeneren dan dat DRM een flop is.

Ben ik helemaal tegen DRM? Nee. Zeker niet. DRM heeft ook zijn nut, maar het mag de consument niet in de weg zitten. Een nummer gedownload via iTunes bevat nog altijd een fingerprint, ook een vorm van DRM. Niets mis mee. Mijn gekochte muziek is voor mij alleen en word niet gedeeld met anderen.

Door Tweakers user Punkie, dinsdag 2 juni 2009 17:26

En nog een voorbeeld van hoe DRM de consument helpt te dwarsbomen.
http://tweakers.net/reacties.dsp?Action=Posting&ParentID=2815865

Door Tweakers user Rey Nemaattori, woensdag 15 juli 2009 09:54

Ik moet zeggen dat steam is ge-evolueerd van een fscking irritant tooltje tot een vrij gebruikers&klantvriendelijke omgeving... ff inloggen en je kan je aan je accoutn gekoppelde speloveral ter wereld gwn downloaden...nieuw spel kopen is 3 klikken en 30 minuutjes dllen weg... geen gehannes met cd's e.d.

ideale combi van de pro's & cons

Door Tweakers user GENETX, maandag 3 augustus 2009 22:07

"Turn your manual to page 15. Please enter the second word of the first sentence on that page."

Was wel leuk een tijd terug. Ik pakte Dosbox met een oudje: Pinball Fantasies. Vroegâh was ik een kutkoter van 8, dus mijn vader had het er wel opgezet en bovenstaande wist ik dus niet, destijds.

Ik was verrast toen ik het zag toen ik wilde spelen... Denken.. Denken.. Natuurlijk: "pinball". En jawel, het werkte *O* :') :P

Door Tweakers user Ed_L, maandag 3 augustus 2009 22:09

ROFL!
Was dat niet gewoon de crack? ;)

Door Tweakers user omgwtfbbq, dinsdag 18 augustus 2009 10:48

Ik koop sinds kort ook meer games. Wel via een webshop die gewoon legale serials verkoopt. (www,g2play.net). Je krijgt gewoon een activation key van steam, NCsoft, EA downloadmanager etc. En daarna download je de game dus via de uitgever. Heeft me de afgelopen tijd 15,50 totaal gekost voor de Orange Box en Unreal Tournament 3. En ook nieuwe games zijn erg goedkoop (De Sims 3 voor 11,99 bijv. Crysis ook maar 12 euro)

Geeft toch een goed gevoel zo nu en dan :D

Reageren is niet meer mogelijk